Kilka faktów o promieniowaniu słonecznym
Do górnych warstw atmosfery Ziemi dociera promieniowanie słoneczne o natężeniu napromieniowania 1366,1 W/m? (patrz stała słoneczna). Oznacza to, że całkowita moc docierająca do atmosfery wynosi około 174 petawatów. Około 30% tej mocy jest odbijane natychmiast w kosmos, a kolejne 20% jest pochłaniane przez atmosferę. Do powierzchni Ziemi dociera około 89 petawatów, co oznacza średnio około 180 W/m?8. Moc ta nie jest rozmieszczona równomiernie: obszar oświetlony światłem padającym prostopadle z góry może otrzymać do 1000 W/m?, natomiast obszary, na których trwa noc, nie otrzymują bezpośrednio nic. Po uśrednieniu cyklu dobowego i rocznego najwięcej energii otrzymują obszary przy równiku, a najmniej obszary okołobiegunowe. Sumaryczna energia, jaka dociera do powierzchni poziomej w ciągu całego roku, wynosi od 600 kWh/(m?*rok) w krajach skandynawskich do ponad 2500 kWh/m?/rok w centralnej Afryce. W Polsce wynosi około 1100 kWh/(m?*rok).
Z 89 petawatów docierających do powierzchni, około 0,1% jest wykorzystywane przez rośliny w procesie fotosyntezy. Zmagazynowana w ten sposób energia jest źródłem zarówno żywności, jak i paliw kopalnych. Całkowita moc wykorzystywana przez ludzi stanowi około 18 terawatów, czyli około 0,02% mocy promieniowania słonecznego. Szacuje się, że wszystkie istniejące na Ziemi złoża węgla, ropy naftowej i gazu ziemnego zawierają łącznie około 430 ZJ energii, co odpowiada energii jaka dociera ze Słońca do Ziemi w ciągu 56 dni.
Cała energia promieniowania słonecznego pochłonięta przez Ziemię, również ta wykorzystana w jakikolwiek sposób przez rośliny i zwierzęta, przekształca się w ciepło, a następnie jest emitowana w postaci promieniowania podczerwonego w kosmos.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Energetyka_s%C5%82oneczna#Promieniowanie_s.C5.82oneczne
Kilka faktów z Wikipedii - Alternatywne źródła energii:
Alternatywne źródło energii - rodzaj pozyskiwania energii niezależny od dużych, instytucjonalnych dostawców. Energia ta wykorzystywana jest do zasilania zakładów, miast, często wytwarzana przez gospodarstwa domowe, będące jej konsumentami. Są to przede wszystkim:
Mała elektrownia wodna
wiatrak / turbina wiatrowa
koło wodne / Energia prądów morskich, pływów i falowania
kolektor słoneczny / ogniwa fotowoltaiczne
biogaz
biomasa
energia geotermalna
energia słoneczna
energia powietrzna / energia wiatru
energia wodna
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Alternatywne_%C5%BAr%C3%B3d%C5%82o_energii
Sposób działania paneli słonecznych
W ramach zajęć szkolnych można zwiedzać nowoczesne budynki i poznawać zastosowane w nich rozwiązania budowlane. Dzieci ze starszych klas szkolnych oraz młodzież mogą również poznawać historię fotowoltaniki. Dzięki temu będą nie tylko świadome tego, w jakim kierunku rozwija się nowoczesne budownictwo, ale też nauczą się oszczędzania energii i być może w przyszłości same sięgną po rozwiązania fotowoltaiczne w trakcie stawiania swoich domów. W czasie zajęć praktycznych uczniowie różnych klas mogą również poznawać sposób, w jaki działają panele słoneczne. Oprócz tego dowiadują się o tym, jakie zastosowanie w nowoczesnym budownictwie znajdują kolektory słoneczne. Wprowadzanie na zajęciach szkolnych tego typu zagadnień daje nadzieję na to, że w przyszłości nie zabraknie nowych specjalistów.