Potrzebujesz kancelarii, która zajmuje się zamówieniami publicznymi>
Kontrola zamówień publicznych
Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli różnych organów. W pierwszej kolejności kontrolę sprawują wykonawcy ? dostęp do dokumentów związanych z zamówieniami jest jawny. Po otwarciu ofert, mogą sprawdzić, czy pozostali wykonawcy popełnili jakieś błędy w złożonych ofertach i ustalić, czy wybór oferty najkorzystniejszej był prawidłowy.
Jeśli nie, w pewnych sytuacjach mogą zwrócić zamawiającemu uwagę na uchybienie, a w innych złożyć odwołanie do KIO ? quasisądu, który rozstrzyga w sprawach zamówień publicznych. Oprócz tego udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli innych podmiotów, np. Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Regionalnej Izby Obrachunkowej, czy podmiotu, który dofinansował udzielenie danego zamówienia publicznego.
Elementy ogłoszenia o zamówieniu publicznym
Jeśli ktoś chce udzielić zamówienia publicznego, musi to najpierw odpowiednio ogłosić. Takie ogłoszenie składa się z wielu elementów, np. informacji o tym, czego dotyczy zamówienie, w jakim terminie musi być zrealizowane, na jakich zasadach i w jaki sposób będą sprawdzane kwalifikacje kandydatów. Jeśli ktoś jest zainteresowany zamówieniem, musi złożyć ofertę.
Jeśli wybór wykonawcy zależy od wysokości zaproponowanej ceny, to w ofercie (wzór zazwyczaj jest załącznikiem do ogłoszenia), wykonawca ma wskazać proponowaną cenę, a także załączyć wszystkie inne dokumenty wymagane przez ogłaszającego. Po upływie terminów na składanie ofert, są one komisyjnie otwierane. Czasami oferty wymagają pewnych wyjaśnień. Po ich udzieleniu (albo i nie), wybierana jest oferta najkorzystniejsza, a z osobą, która ją złożyła, zawierana jest umowa.
Zawarcie umowy
Przetarg wygrywa oferta najkorzystniejsza. Oferta najkorzystniejsza nie oznacza, że musi to być oferta najtańsza. Jedynym kryterium wyboru nie musi być cena ? może to być np. termin wykonania prac, termin udzielonej gwarancji lub inne, w zależności od potrzeb.
W prawidłowej sytuacji, po wyborze oferty najkorzystniejszej, powinna zostać zawarta umowa, ale może się zdarzyć, że wykonawcy zauważą pewne nieprawidłowości. Mogą wtedy zwrócić uwagę zamawiającemu na popełnione błędy albo wnieść odwołanie. Zamawiający ma możliwość samodzielnego naprawienia błędu i ponownego wyboru oferty w celu udzielenia zamówienia publicznego. Gdy tak się nie stanie, o tym czy przeprowadzona procedura była prawidłowa, decyduje inny organ.