Co to jest olej penetrujący?
Czym jest ten tajemniczy olej penetrujący i na czym polega owo penetrowanie?
Każdy kto miał okazję popracować pod podwoziem samochodu wie jakim problemem jest odkręcenie zardzewiałych śrub (nakrętek lub samych śrub). Trudność w odkręceniu takiej śruby spowodowana jest wypełnieniem gwintu poprzez korozję - to łączy materiał nakrętki oraz śruby.
W tym momencie właśnie do gry wchodzą - problematyczną śrubę należy spryskać takim olejem i pozostawić na kilkanaście minut. W tym czasie olej będzie wnikał w przestrzenie skorodowanego gwintu. Dzięki właściwościom smarnym ułatwia to odkręcenie takiej śruby.
Smarowanie jest ważne
Każda maszyna wymaga smarowania. Wszędzie tam gdzie jeden ruchomy element porusza się w kontakcie z powierzchnią innego ruchomego elementu niezbędne jest zastosowanie smarów.
Smarowanie elementów, zwłaszcza pracujących pod dużym obciążeniem jest dla nich niezwykle istotne. Smary i oleje mają za zadanie zmniejszenie sił tarcia - dzięki temu maszyna działa znacznie płynniej i nie zużywa się.
Ważną rzeczą jest stosowanie prawidłowych preparatów smarujących do odpowiednich warunków. Przykładowo - nie da się zastosować gęstego smaru w silniku spalinowym - konieczny jest olej a i to o odpowiednio dobranej gęstości do rodzaju silnika i stopnia jego zużycia. To właśnie gęstość oleju ma zasadniczy wpływ ma jego zdolności smarowania silnika - odpowiedni olej zapewnia równe smarowanie wszystkich elementów oraz poprawia szczelność komory spalania. Olej zużyty lub o nieprawidłowych parametrach będzie skutkował gorszą pracą silnika, spadkiem mocy i podwyższeniem głośności pracy.
Smary w łożyskach
Łożyska są stosowane wszędzie tam gdzie konieczne jest niskooporowe toczenie. Działają one w ten sposób, że między dwoma metalowymi pierścieniami umieszczone są metalowe kulki lub walce. To właśnie te kulki umożliwiają łatwe przemieszczanie dwóch pierścieni względem siebie. Łożysko bez smaru bardzo szybko by się zatarło na skutek działania sił tarcia.
To właśnie smary łożyskowe zapewniają gładką i bezawaryjną pracę łożysk - nawet pod bardzo dużym obciążeniem. Takie smary stosuje się w łożyskach kół samochodowych i w maszynach przemysłowych.
Smar łożyskowy musi się charakteryzować wysokimi parametrami odporności na wysokie temperatury bo łożysko podczas pracy potrafi się rozgrzać do kilkuset stopni. Jeśli smar nie był by odporny to natychmiast stracił by właściwości smarne i łożysko by się zatarło. Co w oczywisty sposób prowadziło by do jego uszkodzenia i unieruchomienia samochodu lub maszyny.