Szybko zużywające się części samochodowe
W związku z położeniem geograficznym Polski jednymi z najczęściej wymienianych części samochodowych są opony. W zimie większość kierowców decyduje się na zamontowanie opon przeznaczonych na trudne warunki atmosferyczne. Zbyt długie korzystanie z określonego rodzaju opon może niekorzystnie odbić się na ich późniejszej sprawności. Dlatego też ważne jest, aby cyklicznie odbywającym się przeglądom towarzyszyło sprawdzenie stanu opon i tym podobnego wyposażenia. To właśnie podczas serwisowania samochodu można odkryć wiele defektów, które można w dość łatwy sposób usunąć, a które stanowią o bezpieczeństwie pasażerów korzystających z danego pojazdu. Warto więc dbać o dokładne sprawdzanie stanu naszego samochodu.
Czym jest koło zamachowe?
Koło zamachowe ? koło o dużym momencie bezwładności, wykorzystywane do krótkotrwałego magazynowania energii mechanicznej. Jest prostym akumulatorem mechanicznym gromadzącym energię kinetyczną. Stosowane w szeroko pojętej mechanice, znajduje zastosowanie zarówno w prostych konstrukcjach (np. koło garncarskie), jak i w nowoczesnych silnikach.
Historia
Pierwsze ślady wskazujące na wykorzystywanie bezwładności obracającego się elementu do podtrzymywania ruchu, czyli protoplasty koła zamachowego, pochodzą z neolitu. Były używane do gromadzenia energii w kołach garncarskich. Po raz pierwszy zostało opisane przez arabskiego inżyniera Ibn Bassala w XI w. Zastosował on koło zamachowe do gromadzenia energii w pompie wodnej. Podczas rewolucji przemysłowej koło zamachowe było wykorzystywane w silnikach parowych.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82o_zamachowe
Krótko o tłoku silnika
Tłok silnika szczególny rodzaj tłoka połączony przegubowo (sworzniem) z korbowodem, wykorzystywany do odbierania energii mechanicznej spalanej mieszanki. Większość tłoków silników spalinowych wykonuje się ze stopów aluminium z krzemem.
Tłok spełnia wiele zadań:
uszczelnia cylinder (za pomocą pierścieni),
przekazuje siłę nacisku gazów na dalsze części mechanizmu korbowego ? do wału korbowego,
prowadzi górną część korbowodu.
W procesie produkcji przeprowadza się selekcję tłoków pod względem wymiarów i masy. Pierwsza pozwala wybrać tłok o optymalnym luzie między tłokiem a cylindrem przy ograniczonej ilości braków podczas produkcji. Druga, selekcja tłoka w zależności od masy ułatwia wyrównoważenie układu korbowo-tłokowego. Tłok funkcjonalnie dzieli się na: denko, piastę tłoka, część pierścieniową, część nośną.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/T%C5%82ok_(silnik_spalinowy)