Taki mamy klimat - zadbaj o ciepły dom

st brak potrzeby kupowania drewna i węgla na opał oraz wynoszenia popiołu przez całą zimę. W przypadku ogrzewania gazowego wystarczy włączyć piecyk, żeby ciepło zaczęło docierać do wszystkich grzejników. Jednak osobom posiadającym

Taki mamy klimat - zadbaj o ciepły dom

Podłączanie piecyka gazowego

Montaż ogrzewania gazowego jest jednym ze sposobów na zapewnienie domowi wolnostojącemu dostępu do ogrzewania w okresie zimowym. Jego niewątpliwą zaletą jest brak potrzeby kupowania drewna i węgla na opał oraz wynoszenia popiołu przez całą zimę. W przypadku ogrzewania gazowego wystarczy włączyć piecyk, żeby ciepło zaczęło docierać do wszystkich grzejników. Jednak osobom posiadającym piecyki gazowe wciąż towarzyszą obawy przed powstaniem jakiejś nieszczelności w całej instalacji gazowej, która może doprowadzić do zaczadzenia mieszkańców domu, a nawet do wybuchu. Zapobiec takiej sytuacji może fachowe podłączenie piecyka gazowego oraz przeprowadzanie częstych przeglądów całej instalacji gazowej.


Ruch ciepła wymiennikach

Ruch ciepła wymiennikach

Istnieją trzy mechanizmy przenoszenia ciepła:

przewodzenie - ruch ciepła bez ruchu masy (np. przez ściankę wymiennika)
konwekcja - ruch ciepła z jednoczesnym ruchem masy (np. z płynu do ścianki wymiennika)
promieniowanie - ruch ciepła poprzez fale elektromagnetyczne. Ten mechanizm ma znaczenie jedynie w wysokich temperaturach8.

Przewodzenie

Osobny artykuł: Przewodzenie ciepła.

Ruch ciepła przez przewodzenie opisuje prawo Fouriera, które stwierdza, że ilość przepływającego ciepła jest wprost proporcjonalna do różnicy temperatur oraz współczynnika przewodzenia ciepła ? (charakterystycznego dla każdej substancji). Ruch ciepła przez przewodzenie wyraża równanie:

Q ˙ = ? ? d ? ? T \displaystyle \dot Q=\lambda \cdot d\cdot \Delta T \displaystyle \dot Q=\lambda \cdot d\cdot \Delta T

gdzie:

? ? współczynnik przewodzenia ciepła (kW/mK)

d ? odległość przenikania ciepła (m)

?T ? różnica temperatur (K).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wymiennik_ciep%C5%82a


Nagrzewnica samochodowa

Nagrzewnica samochodowa

Nagrzewnica ? urządzenie będące częścią samochodu, służy do ogrzewania wnętrza kabiny.

Nagrzewnica zbudowana jest w postaci bloku użebrowanych rurek, przez które przepływa gorąca ciecz z układu chłodzenia silnika. Napływające z zewnątrz zimne powietrze przepływa przez nagrzewnicę i po ogrzaniu jest kierowane do wnętrza kabiny. Przepływ powietrza może być wspomagany wentylatorem.

Rodzaje systemów regulacji działania nagrzewnicy:

W przewodzie doprowadzającym gorącą ciecz do nagrzewnicy wmontowany jest zawór, którym reguluje się przepływ cieczy, a tym samym intensywność nagrzewania
Przepływ cieczy nie jest regulowany, cały czas jest maksymalny, reguluje się natomiast sposób przepływu powietrza. Powietrze wpadające z zewnątrz jest kierowane częściowo przez nagrzewnicę oraz bezpośrednio do kabiny, regulacja polega na ustawieniu stosunku powietrza nieogrzanego do powietrza ogrzanego.

W niektórych samochodach w nagrzewnicy wmontowana jest grzałka elektryczna zasilana z instalacji elektrycznej samochodu. Zadaniem tego elementu jest ogrzewanie przepływającego powietrza gdy temperatura cieczy chłodzącej jest zbyt niska, np. zaraz po uruchomieniu silnika. Rozwiązanie to powoduje duże obciążenia instalacji elektrycznej.

Innym sposobem ogrzewania samochodu jest ogrzewanie postojowe (zw. webasto), które nie pobiera ciepła z układu chłodzenia, ale z bezpośredniego spalania benzyny lub oleju napędowego w wydzielonej do tego specjalnej komorze. W tym systemie ogrzewanie kabiny nie jest uzależnione od pracy silnika. Jest stosowane na obszarach o niskiej temperaturze np. Szwecja, Alaska ale także coraz powszechniej w krajach o klimacie umiarkowanym gdyż pozwala szybciej przygotować samochód do jazdy (topi śnieg), wpływa na mniejsze zużycie paliwa i podnosi żywotność silnika (jednostka napędowa jest rozgrzana - nie występuje efekt tzw. zimnego startu)

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nagrzewnica_samochodowa



© 2019 http://rbgroup.com.pl/