Nauka obsługi samochodu
Odbycie kursu jazdy samochodem jest podstawowym warunkiem, który trzeba spełnić, żeby zostać dopuszczonym do egzaminu na prawo jazdy. W czasie takiego kursu uczeń szkoły jazdy nauczy się zasad obsługi samochodu pod względem teoretycznym i praktycznym. Przekazane zostaną mu także podstawowe informacje dotyczące zasad użytkowania i wyboru dobrego płynu silnikowego i wszystkich innych płynów potrzebnych w samochodzie. W trakcie egzaminu na prawo jazdy będzie musiał zdać część teoretyczną dotyczącą zasad ruchu drogowego oraz obsługi pojazdu. Zdobytą przez siebie wiedzę będzie musiał następnie potwierdzić w czasie egzaminu praktycznego, odbywanego zwykle pod okiem instruktora, który szkolił swojego kursanta przez kilka tygodni.
Klasyfikacje olejów
Aby umożliwić porównywanie między sobą różnych olejów silnikowych, zostały opracowane systemy ich klasyfikacji. Klasyfikacje ulegają ciągłym modyfikacjom, wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań w budowie silników oraz nowych technologii.
Można wyróżnić następujące klasyfikacje:
Klasyfikacje lepkościowe dla olejów silnikowych
Klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers)
Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych
klasyfikacja według ACEA ? klasyfikacja europejska
klasyfikacja według API ? cywilna klasyfikacja amerykańska
klasyfikacja według ILSAC ? klasyfikacja Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych
klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes-Benz (MB), Volkswagen (VW), Volvo, MAN, Ford, Japanese Automotive Standards Organization (JASO) itp.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy
Bazy i rodzaje olejów
Amerykański Instytut Nafty (American Petroleum Institute ? API) wprowadził podział baz, z jakich produkowane są oleje, na 5 grup:
Grupa I ? produkty destylacji ropy naftowej (obecnie już praktycznie nie stosowane poza specjalnymi olejami dla starych silników);
Grupa II ? destylaty ropy naftowej poddane uszlachetnianiu (czasami wyróżnia się Grupę II+ oznaczającą produkty z grupy II o podwyższonej jakości);
Grupa III ? destylaty ropy naftowej poddane rozbudowanemu uszlachetnianiu na czele z kilkakrotnym krakingiem w obecności wodoru (czasami wyróżnia się Grupę III+ oznaczającą produkty z grupy III o podwyższonej jakości);
Grupa IV ? krótkołańcuchowce poliolefiny (ang. polyalphaolefins ? PAO) otrzymywane drogą syntezy chemicznej;
Grupa V ? pozostałe bazy olejowe otrzymywane drogą syntezy chemicznej; najczęściej stosowane są oleje poliestrowe (ang. polyoester ? POE).
Oleje złożone z baz należących do grupy I i II (z ewentualnym niewielkim dodatkiem innych baz) nazywane są olejami mineralnymi.
Oleje złożone z baz należących do grupy I i II oraz baz grup wyższych w określonej ilości nazywane są olejami półsyntetycznymi. O zaliczeniu oleju do półsyntetyków decyduje minimalna zawartość baz grup III, IV i V w bazie oleju (baz dodatków) zależna od norm obowiązujących w danym kraju ? zazwyczaj jest to 25% lub 30%; oznacza to, że jest możliwa sytuacja, że olej zawierający w swej bazie 74% grupy II i 26% grupy III w jednym kraju zostanie zaliczony do półsyntetycznych (min. 25%), a w innych do mineralnych (min. 30%).
Oleje syntetyczne to oleje zawierające bazy grupy III, IV i V. W niektórych krajach (Niemcy i Japonia) oleje syntetyczne mogą zawierać tylko bazy z grup IV i V z ograniczoną ilością bazy grupy III (do 20%), a oleje zawierające bazy grupy III w większej ilości muszą być nazywane olejami w technologii syntetycznej (lub podobnie). W innych krajach natomiast wszystko zależy od polityki konkretnego producenta, jak będzie nazywał swoje produkty (tzn. czy będzie rozróżniał oleje z bazami grupy III od tych z bazami grupy IV i V). Oleje zawierające same bazy grupy IV albo V są dostępne tylko do celów specjalnych. Zazwyczaj stosuje się mieszaniny z przewagą jednej lub drugiej grupy (grupa IV jest trwalsza, a grupa V lepiej rozpuszcza dodatki).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy